سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بشارت حق

عاشقانه می گویم؛ این عشق الهی است..

 

 

دلیل ولایت امام علی و خلاصه واقعه غدیر

نام عمامه پیامبر

در کنز العمال از علماء روایتی نقل شده است : « عممنی رسول الله یوم غدیر خم بعمامه فسدلها خلفی»

یعنی « رسول خدا ص عمامه ای به سرم گذاشت و یک سر آنرا به پشت من انداخت» و سپس فرمود: « ان الله امرنی یوم بدر وحنین  بملائکه یعتمون هذه العمه» یعنی همانا خدا مرا در جنگ بدر و حنین توسط فرشتگانی که این عمامه را برسر داشتند یاری نمود.

و فرمود « ان العمامه حاجزة بین الکفر والایمان» عمامه مانع و مرزی است بین کفر و ایمان.

حلبی در کتاب سیره می گوید: پیامبر عمامه ای داشت که سحاب نامیده می شد و آنرا به علی ع پوشانید و گاهی علی ع آنرا می پوشید و بر پیامبر وارد می شد. و پیامبر ص می فرمود « اتاکم علیٌ فی السحاب » یعنی علی ع در عمامه [ای که پیامبر به ایشان هدیه داده بود ] پیش شما آمد.

دراین کار پیامبر اشاره ای است به این که کسی که با این عمامه تاج گذاری شده است برای مقامی مانند مقام پیامبر مهیا شده است و چز این که او مبلغ دین پیامبر بوده و پس از وی چانشین او است معنای دیگری ندارد.

 

معنای « مولی »

علمای لغت برای واژه « مولی » از طرفی معنای « آزادکننده برده » و از طرف دیگر معانی « امیر و سلطان» را از معانی واژه « ولی » شمرده‌اند و از طرف سوم اجماع هم دارند که « ولی و مولی » به یک معنا هستند و هر یک از این دو معنا از معنای « اولویت به امر » جدا نیستند زیرا اولویت امیر برای ایجاد نظم در جامعه و اجرای شیوه های تربیت افراد و جلوگیری از تجاوز به یکدیگر به مردم،  بلا اختلاف است.

با این که معانی مولی به 27 معنا می‌رسد هیچکدام از آنها در حدیث غدیر مراد نیست مگر در صورتی که با معنای «اولویت به امر» سازگار باشد. آن معانی از این قرار است:

  1. رب، پرودگار
  2. عمو
  3. عمو زاده
  4. فرزند پسر
  5. پسر خواهر
  6. آزادکننده برده
  7. برده آزادشده
  8. بنده
  9. مالک
  10. پیرو
  11. نعمت گیرنده
  12. شریک
  13. هم قسم
  14. همراه
  15. همسایه
  16. مهمان
  17. داماد
  18. نزدیک
  19. ولی نعمت
  20. هم پیمان
  21. ولی
  22. سزاوارتر به امور
  23. سید به معنای غیر مالک و آزادکننده برده
  24. محب
  25. یاور
  26. تصرف کننده امور
  27. متولی امور

هیچکدام از این معانی بدون وجود قرینه مراد نیست که دلیل آن در جای خودش (الغدیر علامه امینی) ذکر شده که  از آوردن آن ها به دلیل اطاله کلام خودداری می‌کنیم.

تنها معنایی که قرائن بر آن دلالت می کند «سزاوار‌تر به امور» می‌باشد که به طور خلاصه به سه قرینه از هجده قرینه آن اشاره می‌کنیم:

  1. در آغاز حدیث غدیر که پیامبر خدا می‌فرماید: « ألست أولی بکم من أنفسکم ... » یعنی « آیا من سزاوارتربه شما از خودتان نیستم [آیا بر شما ولایت مطلقه ندارم] » و سپس این سخن را که « فمن کنت مولاه  فعلیّ مولاه » بر سخن ابتدایی خویش متفرع می‌کند دلیل بر این است که معنای مولی همان معنایی است که در کلام اول آماده است یعنی ولایت مطلقه‌ی علی ع بر مردم. این معنا را بسیاری از علمای اهل سنت و شیعه نقل کرده‌اند.
  2. این سخن پیامبر است: « یا ایها الناس بم تشهدون؟ قالوا نشهد أن لا اله الا الله ثم قال ثم مه؟ قالوا و أن محمد عبده و رسوله قال فمن ولیکم؟ قالوا الله و رسوله مولانا» یعنی «ای مردم به چه چیزی شهادت می‌دهید گفتند: شهادت می‌دهیم هیچ خدایی جز خدای یگانه نیست، پیامبر فرمود: پس از آن به چه شهادت می‌دهید؟ گفتند: به این که محمد بنده و فرستاده او است، سپس پیامبر فرمود: ولی شما کیست؟ گفتند: خدا و رسولش مولای ما هستند.»                                                                       که بعد از این سخن، پیامبر دست بر بازوی علی زد و آن را بلند کرده و فرمود: « من یکن الله و رسوله مولاه فإنّ هذا مولاه ... » یعنی هر کس خدا و پیامبرش مولای اوست پس این علی مولای اوست ... .

      این شیوه  قرار گرفتن کلمه‌ی مولا در سیاق شهادت به توحید و رسالت معنایش چیزی جز امامتِ ملازم با اولویت بر جان مردم نمی باشد. همان گونه که پیامبر ص نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر هستند. « النبی أولی بالمؤمنین من أنفسهم‌ » احزاب /6.

  1. کلام پیامبر بعد از بیان ولایت علی ع که « هنّئونی هنّئونی إنّ الله تعالی خصّنی بالنبوّه و خصّ أهل‌ بیتی بالإمامه » یعنی « تبریک بگویید به من، تبریک بگویید به من، همانا خداوند متعال مرا به پیامبری و اهل بیت مرا به امامت برگزید.»

این عبارت به روشنی بیانگر این است که امامت، مختص اهل بیت است که در رأس آنان أمیر مؤمنان علی بن ابی طالب قرار دارند.

نام تنها امام در خطبه غدیر

درخطبه غدیر از حضرت بقیه الله الاعظم نام برده می شود :

« ...الا ان الامام المهدی منا ، الا انه الظاهر علی الادیان  ....»  یعنی آگاه باشید که همانا امام مهدی ع از ماست  وبدانید او غالب بر ادیان است و...» و در ادامه این خطبه حدود 17 صفت از صفات امام مهدی ع را بیان می کند.

تعداد افراد در روز غدیر

درروز تابستانی بسیار گرمی بود که بعد جمع شدن مردم و خواندن نماز جماعت ظهر منبری از جهاز شتران ساختند و پیامبر ص شروع به خواندن خطبه غدیر کردند و.... که تعداد مردم در آن روز را تواریخ، بیش از یکصد هزار نفر اعلام  کرده اند.

 




جمعه 87 آذر 22 | نظر

درد فراغ کشم یا...

کی شود در ندبه‌های جمعه پیدایت کنم
    گوشه‌ای تنها نشینم تا تماشایت کنم
                           می‌نویسم روی هر گل نام زیبای تو را
                           تا که شاید این شب جمعه ملاقاتت کنم
                                                 هر سحر با یاد تو، در گریه ام می‌خوانمت
                                                 تا به کی از سوز دل، ناله ز هجرانت کنم
                                                                           چشم‌های خسته‌ام بارد ز هجرانت عزیز
                                                                            آنقدر بارم ز دیده تا که پیدایت کنم
 یا ابا صالح المهدی ادرکنی                                                            هر دم از نو می شمارم عقده‌های خویش را
اللهم عجل لولیک الفرج                                                                  تا به کی از پشت در آهسته نجوایت کنم
                                                                                                                             بیقرارم مهدیا از بهر دیدار رخت
                                                                                                                             تا به کی از مادرت زهرا (س) تمنایت کنم
         



جمعه 87 آذر 22 | نظر

احادیثی زیبا با عناوینی جالب

عَن الباقِرِ: لا تَقُم الى الصَلوةِ مُتَکاسِلاً وَ لا مُتَناعِساً وَ لا مُتَثاقِلاً، فَاِنَّها مِن خِلَلِ النِفاق

امام باقر علیه السلام: با حال سستى و خواب آلودگی و کاهلانه نماز مگذار که اینها از روزنه‌هاى نفاق است ...

به این موضوعات خیلی توجه کیند چون اگر اینطوری نماز بخوانید، آنوقت آن نمازتان دیگر نماز واقعی نخواهد بود بلکه می‌شود "نماز کلاغی"

بحارالانوار، ج 84، ص 231

 

انواع نماز: 1- نماز درست و درمون. 2- نماز کلاغی!؟

عَن اَبى جَعفرٍ قالَ : نَبینا رسولُ الله صَلى اللهُ علیهِ وَ آلهِ جَالسٌ فى المسجدِ، اِذ دَخلَ رَجلٌ فَقام یُصلى فَلَم یَتمَ رُکوعَهُ وَ لا سُجودَهُ . فَقالَ ، نَقَرَ کَنَقْرِ الغُراب! لَئِن مَاتَ هَذا وَ هَکَذا صَلوتُهُ لَیَموتُنَّ عَلى غَیرِ دینى

امام باقر علیه السلام نقل مى کند که پیامبر خدا صلى الله علیه و آله در مسجد نشسته بودند که ناگهان مردى وارد شد و به نماز ایستاد اما رکوع و سجودش را شتابزده و ناتمام انجام مى‌داد. رسول اکرم فرمود: او مانند کلاغ منقار به زمین زد. اگر او بمیرد و نمازش همین گونه باشد قطعا به غیر دین من مرده است.

پس بیایید فکر کنیم ببینیم برای چه نماز می‌خوانیم؟ برای دولا راست شدن یا عبادت و تعظیم و ...؟

وسائل‏الشیعه، ج 3، ص 21

آدم زرنگ کسی است که برای خود پارتی دست و پا کند! شما زرنگ هستید؟

قال ابوالحسن الاول: لما حضرت ابى الوفاة قال لى: یابنى! انه لا ینال شفاعتنا من استخف بالصلوة

امام موسی کاظم: پدرم در واپسین لحظه‌هاى حیات خود به من فرمود: فرزندم! هر کس نماز را سبک بشمارد به شفاعت ما دست نخواهد یافت.

پس برای دست و پا کردن پارتی اونوَر آبی، حواستون به نمازتون باشه!

وسائل‏الشیعه، ج 3، ص 16

 

پیش‌نیاز قیامت را پاس کرده‌اید؟ اگر نه پس ول‌معطلید!

عن على قال : قال رسول الله صلى الله علیه و آله: اِن عَمودَ الدینِ الصَلوة وَ هِىَ اَولُ ما یُنظَرُ فِیهِ مِن عَملِ ابنِ آدم فَاِن صَحتْ نظر فِى عَمَلِه وَ اِن لَم یَصح لَم یُنظَر فِى بَقیةِ عَمَلِه.

على علیه السلام: ستون دین نماز است و از میان اعمال آدمیزاد (در رستاخیز) نماز نخستین عملى است که مورد رسیدگى قرار مى گیرد اگر صحیح بود، سایر اعمال نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت، وگرنه باقى اعمال نیز مردود خواهد بود.

بحارالانوار؛ ج 82؛ ص 227

 

تنها خوردنی که پیامبر هیچ‌ وقت از آن سیر نشد

قال رسول الله صلى الله علیه و آله : جعل الله - جل ثنائه - قرة عینى فى الصلوة و حبب الى الصلوة کما حبب الى الجائع الطعام و الى الظمان الماء و ان الجائع اذا اکل شبع و ان الظمان اذا شرب روى ، و انا لا اشبع من الصلوة .

پیامبر خدا فرمود: خداوند نور چشم مرا در نماز قرار داد و نماز را بر من دوست داشتنى ساخت همانگونه که «طعام » را براى گرسنه و آب را براى تشنه گرسنه با خوردن سیر، و تشنه بانوشیدن سیراب مى گردد، اما من هرگز از نماز سیر نمى شوم .

بحارالانوار، ج 77، ص 77 و ج 82، ص 233 و مستدرک، ج 1، ص 174

 

آیا می دانید چگونه می توان عمر خود را طولانی کرد؟آیا می دانید چگونه می توان این عمر طولانی را با روزی فراوان سپری کرد؟نسخه را ازپیامبر اسلام بگیرید!

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم:هر که دوست دارد که روزی وی گشاده شده و زندگیش طولانی شود به خویشاوندان خود خدمت کند .

صحیح بخاری ، کتاب الادب ، ح 5527

 

دوست دارید بدانید چه چیزی پیش خدا دارید ؟

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم:هر که خواهد بداند نزد خدا چه دارد ، بنگرد خدا نزد وی چه دارد.

کنز العمال ، ج 11، ص 94 ، ح 30757

 

اولین نشانه‌ی کافر شدن! ببینید در شما یا اطرافیانتان نباشد.

النبى الکریم صلى الله علیه و آله : بین الایمان و الکفر ترک الصلوة

پیامبر گرامى (درود خدا برو و خاندانش): مرز میان ایمان و کفر ترک نماز است .

کنزالعمال، ج 7، ص 279، حدیث 18869

 




چهارشنبه 87 آذر 20 | نظر بدهید

نکاتی شنیدنی در باره نماز

برترین اعمال

پیامبر اکرم ص : سوال کرد : برترین اعمال چیست ؟ حاضران جواب دادند نماز . پیامبر در تایید این جواب فرمودند: نماز انسان را از فحشاء و منکر باز می دارد. ( مستدرک‏الوسائل     12     221  )

در اهمیت نماز اول وقت

لا ینال شفاعتی من اخر الصلاة بعد وقتها

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر کس نمازش را از اول وقت به تاخیر بیاندازد ، شفاعتم شامل او نمی شود. بحار ج 8 ص 20

از آداب نماز

مردی وارد مسجدی شد که پیامبر اعظم (ص) در آنجا حضور داشت ، و شروع به نماز خواندن کرد در حالی که رکوع و سجود نمازش را به تندی انجام می داد ، پیامبر اکرم (ص) وقتی آن مرد را مشاهده کردند فرمودند: اگر او با همین وضع بمیرد به دین من نمرده است.

ذکر استغفر الله بعد از نماز

هر کس بعد نماز واجبش ، قبل از اینکه حالت پایش را عوض کند سه بار بگوید:

أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ذُو الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ

خداوند بلند مرتبه و توانا تمام گناهانش را می بخشد هر چند به اندازه تمام دریاها باشد.

( الکافی     2     521   )

ذکر بسم الله بعد از نماز

هر کس بعد از نماز صبح و بعد از نماز مغرب هفت مرتبه بگوید:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ

خداوند عز وجل هفتاد نوع بلا را از او دفع می کند (از انواع بلاها که بدترین آنها ریح، برص، جنون،) و اگر آن شخص شقی(بد عاقبت) باشد اسمش از بین شقی ها پاک می شود و در بین سعید ها (عاقبت به خیر ) نوشته می شود. ( الکافی     2     531 )

رابطه گناه و بی نمازی

امام صادق ع فرمود : وقتی شخصی گناهی می کند از نماز شب محروم می شود، به درستی تاثیر عمل زشت و ناپسند( گناه ) سریعتر از تاثیر چاقو در گوشت است.(  الکافی 2- 272-ص 268)

اهمیت نماز کامل

امام صادق ع : ...  بدانید هر کس از شما یکی  از نمازها ی واجبش را به صورت کامل و به جماعت و در وقت خودش بخواند (در حالی که از دید دشمنش مخفی است) خداوند برایش پنجاه نماز واجب به صورت جماعت می نویسد و هر کس یک نماز واجب را به صورت فرادا  در وقت خودش به کامل به جا آورد خداوند به خاطر آن بیست و پنج نماز فریضه فرادا می نویسد.

تاثیر نماز

علی ابن ابراهیم در تفسیر « ان الصلاة تنهی ...» : کسی که نمازش او را از فحشاء و منکر باز داری نکند چیزی غیر از

 

دوری خدا در او زیاد نمی شود. ( مستدرک‏الوسائل     4     114 ).




پنج شنبه 87 آذر 7 | نظر بدهید

بعد از نماز چه دعایی بکنیم؟

شاید تا حالا با خودتون فکر کرده باشین که بعد از نمازها باید چه جور و چه دعایی بکنیم، البته یه مقدارشو هممون بلدیم اونهم دعا برای آبادانی دنیامون که نه تنها عیبی نداره بلکه ائمه ع فرموده اند که حتی نمک سفره هاتون رو هم از ما بطلبید.

**اما برای دین و ایمان و آخرتمون چه جوری دعا کنیم؟**

از بیان مولای متقیان امیر مومنان بهره مند می شیم:

امیر المومنین ع فرمود: «چون بنده از نماز فارغ شود، باید که به رسول خدا ص صلوات فرستد و از خداوند طلب بهشت نماید، و از آتش جهنم به خدا پناه ببرد و از خدا تزویج با حور العین را طلب نماید، زیرا که هر کس بر رسول خدا ص صلوات فرستد، دعای او مستجاب می گردد.

فضایل و برکات صلوات به نقل از عده الداعی ص 190

------------------------

البته صلوات فرستادن برای تمام اوقات خیلی نیکو هست و سفارش هم شده از طرف ائمه معصومین مانند این روایت از رسول خدا ص

که به علی ع فرمودند: یا علی هر کس در هر روز یا شب [شب و روز] بر من صلوات بفرستد، شفاعت من از برای او واجب می شود،‌ هر چند گناه کبیره کرده باشد.




طبقه بندی: ایمان دعا نماز بهشت جهنم

چهارشنبه 87 آبان 29 | نظر

ضامن آهو آن گل خوشبو

میلاد با سعادت امام هشتم، قبله هفتم، امام الرئوف،

ضامن آهو،آن گل خوشبو حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام

ولی نعمت مردم ایران

بر همه مبارکباد.

***

اینجا حرم حضرت عشق است بیایید

بر قبله عشاق رضا سجده نمایید

جبریل امین بر در این قبه نوشته است

این صحن و سرا قطعه ای از باغ بهشت است

 

در عیون اخبار الرضا آمده:

امام رضا ع (در راه سفر به خراسان) شبها در بسترش بسیار قرآن میخواند و هر گاه به آیه ای که در آن از بهشت یا آتش یاد شده بود می رسید، می گریست و بهشت را از خدا مسألت می کرد و از آتش به او پناه می برد.

 

آقاجان

ای ضامن آهو

به ما هم کمک کن تا تو زندگیهامون جایی برای قرآن باز کنیم و همیشه با قرآن مأنوس باشیم

 

این هم مولودی با صدای محمد رضا طاهری

که خیلی هم زیباست از دستتون میره اگه گوش ندین

لینک دانلود




یکشنبه 87 آبان 19 | نظر بدهید

مهاجرت دو خواهر

مهاجرت دو خواهر

برگهایی زنده از تاریخ گذشته

در هر روزگار و دورانی شرایطی حاکم می شود که باید به مقتضای آن شرایط حرکت درست را انتخاب کنیم تا به سمت حقیقت گام برداشته باشیم حتی اگر در آن زمان حقیقت و واقعیت به صورت وا‍ژگون در اذهان عمومی پدیدار شده باشد و حتی اگر ماهیت این حرکت تا سالیان سال بر مردمان مخفی بماند چون آنچه واضح است این است که گذر ایام واقعیات را آشکار می سازد و ماهیات تمام انتخابها و حرکتها نمایان می شود و چیزی که می ماند همان چیزی است که با انتخاب و حرکت خودمان به جا گذاشته ایم.

البته برای چنین خطر کردنی (حرکت به سمت حق و واقع ) که بسا می تواند طرد اجتماعی را هم به همراه بیاورد باید هدفی بزرگ داشت تا بر تمام این خطرها سایه بیافکند و ارزشی باید که فوق تمام ارزشها باشد.

این همان روشی است که انبیاء‌ وائمه طاهرین پیمودند و برای بجا ماندن و بپا ماندن و بیاد ماندن حق و حقیقت از تمام آنچه برای خود می توانستند داشته باشند چشم پوشی کردند و حرکتی عظیم و باری سخت را به دوش کشیدند تا به آن هدف متعالی نزدیک و نزدیک تر شوند.

حال اینکه هدف ایشان همان رضا و قرب الهی و بر پا داشتن سنت الهی ( اسلام ) است حرفی در آن نیست. و همچنین در اینکه ایشان به نحو کامل و اتم از عهده این جلب رضایت و قربت به در آمده اند باز هم حرفی نیست . چیزی که جای دقت دارد این است که آیا همین شیوه و روش  برای تک تک انسانها مایه نجات و سعادت می باشد یا نه؟ آیا اینگونه موضع گیریها و حرکتهای خاص و انتخاب حق وحقیقت و حرکت به سوی آن از طرف ائمه یک نوع ارشاد برای تمام انسانها نیست که هر یک در برابر حق وباطل در هر شرایطی راه حق را انتخاب کرده و به آن چنگ بزنند؟

مطمئنا یکی از نمود و بروزهای تاریخی این نوع حرکت (به سمت حق ) آثار و نتایجی است که به دنبال دارند و طبعا درسهایی است که ما از این سرگذشت ها می گیریم و اعتقاداتی است که به آنها پایبند می شویم .

 

به عنوان نمونه دو حرکت بزرگ و تاریخی که هر کدام در شرایط خاص خودش دارای اثرات و برکات فراوانی بوده اند را می توان نام برد: یکی حرکت حضرت زینب و دیگری حرکت حضرت معصومه علیهما السلام می باشد.

وقتی درآنچه از تاریخ معتبر به ما رسیده دقت می کنیم می بینیم در حرکت زینبی چیزی که نقطه پرگار قرار می گیرد چیزی جز پایبندی به امام زمان و ولایتمداری نیست همان چیزی که به تعبیری می شود به موضع گیری اعتقادی سیاسی نام برد. گواه آن، ، سخنان ، روشنگریها و موضع گیریهایی است که در برابر نهضت باطل انجام می دهند. این انتخاب و گزینش حضرت زینب س در شرایطی بود که آنچه پیش روی خود می دید جز سختی و ملالت و رنج و مصیبت و حتی در ظاهر، حقارت و مرگ نبود اما به پای آن هدف بزرگ و متعالی ، چیزی که خود آنحضرت از این مصیبتها برداشت می کند « و ما رایت الا جمیلا» است. و چیزی که از ایشان و آن حرکت عظیم به جا می ماند همه عالم و آدم را مدیون خود می کند.

و همچنین وقتی در مهاجرت حضرت معصومه س به سمت طوس و به جوار امام زمان خویش تامل می کنیم غرض و هدف اصلی از این حرکت را چیزی جز یاری رساندن به امام وقت و مولاو رهبر خویش نمی بینیم و این همان چیزی است که خود این بانوی کرامت هم  بارها و بارها در طول سفر آنرا مورد تاکید قرار می دادند تا وقتی که بر اثر سمّی که به آنحضرت خورانده شد به مأمنی به نام شهر قم پناه می آورند و رسالت خویش از این حرکت و مهاجرت را برای دوستداران ولایت و امامت بیان می کنند.

بعد از این بررسی اجمالی نکته ای که برای ما روشن می شود این است که انتخاب راه درست و حق، شهامتی زینبی و عزمی چنان حضرت معصومه می طلبد و گرنه برای آنکس که به جز دنیا و لذتهای زود گذر(مقام قدرت و شهوت و ...) هدف و غایتی ندارد، دیگر انتخاب حق وحقیقت و تحمل شدائد و مصیبتها و گمنامی ها برای به پا داشتن حق معنایی ندارد و لذا در اینجاست که اهمیت اینگونه حرکات و انتخابهای روشنگرانه و هدفمندانه برای هر شخص و اجتماع روشن می شود که هیچ عاقلی را یارای انکار چنین ارزشی را نیست.

 

در پایان آنچه از هر انسان در برابر این برگهای تازه به تازه تاریخ انتظار می رود همان روشی است که در ابتدای صحبت از آن یاد کردیم.

مهدوی




پنج شنبه 87 آبان 16 | نظر بدهید

هدیه هایی باور نکردنی

شهادت امام صادق علیه السلام

رئیس مذهب حقه شیعه و شیخ الائمه

رو به محضر امام زمان عج و رهبر معظم انقلاب و تمامی شما شیعیان و دوستداران حضرتش تسلیت عرض می کنم.

 

چقدر خوبه به همین مناسبت یه نگاهی به زندگانی امام صادق علیه السلام بیاندازیم و درس بگیریم مگر نه اینکه ما هر چی داریم از برکت وجود ائمه علیهم السلام هستیم.

چند داستان کوتاه و  بسیار زیبا  و  پند آموز از زندگی امام صادق علیه السلام

شکایت از روزگار

مفضل بن قیس، سخت در فشار زندگی واقع شده بود. فقرو تنگدستی قرض و مخارج زندگی او را آزار می داد. یک روز در محضر امام صادق، لب به شکایت گشود و بیچارگیهای خود را مو به مو تشریح کرد:

" فلان مبلغ قرض دارم، نمی دانم چه جور ادا کنم فلان مبلغ خرج دارم و درآمدی ندارم، بیچاره شدم ،متحیرم، گیج شدم، به سمت هر در بازی که می روم به رویم بسته می شود..." بقیه در ادامه مطلب

گره گشایی

صفوان ، در محضر امام صادق نشسته بود، ناگهان مردی از اهل مکه وارد مجلس شدو گرفتاریهایی که برایش پیش آمده بود را شرح داد. معلوم شد موضوع کرایه ای در کار است و کار به اشکال و بن بست کشیده است.

امام صادق به صفوان دستور داد:" فورا حرکت کن و به برادر ایمانی خودت در کارش مدد کن".

صفوان حرکت کرد ورفت و پس از توفیق در اصلاح کار و حل اشکال به نزد امام برگشت، امام سوال کرد:" چطور شد؟"بقیه در ادامه مطلب 

کدامیک عابدترند؟

یکی از اصحاب امام صادق که طبق معمول همیشه در محضر درس آن حضرت شرکت می کرد و در مجالس رفقا حاضر می شد و با آنها در رفت و آمد داشت، مدتی بود دیده نمی شد.

روزی امام صادق از اصحاب و دوستانش پرسید :" راستی فلانی کجاست که مدتی است دیده نمی شود؟".بقیه در ادامه مطلب

یک هدیه بسیار عالی

کتاب «چهل داستان و چهل حدیث از امام صادق» همچنان که از نامش پیداست به معرفی ششمین امام با پردازش داستان‌گونه‌ی گوشه‌هایی از زندگی آن برزگ نشسته‌ است که برگزیده و گلچینى است از ده‌ها کتاب معتبر، در جهتهاى گوناگون و مختلف عقیدتى، سیاسى، عبادى، فرهنگى، اقتصادى، اجتماعى، اخلاقى، تربیتى و... خواهد بود. توضیح در ادامه مطلب

دانلــود کتـاب


ادامه مطلب


شنبه 87 آبان 4 | نظر

خدای مهربون من

خدای من

بازم اومدم باهات حرف بزنم

درد دل کنم، اشک بریزم

بگم خدا

دلم گرفته

دوست دارم یه گوشه بشینم گریه کنم

آ خدا

می خوام داد بزنم

صدات  کنم

خدا خدا خدا خدا

انگار دلم فقط پیش تو آروم  می گیره

نمی خوام به چیز دیگه ای فکرکنم

می خوام بگم خدای من

مهربونم

فقط تو رو دارم

تو برام می مونی

کمکم کن دل به غیر تو نسپارم

خدای من .

 




سه شنبه 87 مهر 30 | نظر بدهید

پاسخ شعری زیبای آیت اله مکارم شیرازی

استفتاء با شعر و پاسخ شعری آیت الله مکارم

آن چه در زیر می‌آید استفتایی است درباره حکم سیگار که شخصی از محضر عالم فرزانه آیت‌الله مکارم شیرازی به صورت شعر پرسیده‌اند و حضرت استاد هم پاسخ این استفتاء شعری را با شعری زیباتر جواب داده‌اند. شاید برای شما هم خواندن آن جذاب باشد:

استفتا درباره حکم سیگار
ضمن عرض سلام به محضر مبارک فاضل و دانشمند و فقیه و مجتهد زمان، حضرت آیت‌اللّه العظمی مکارم شیرازی، از جهت کسب آگاهی و اعلام نظر، سروده زیر تقدیم می‌گردد.
غلامحسین توانا از کرمانشاه

آیت‌اللّه مکارم، ای فقیه نیک نام
ای همه عزّ و کمال و رفعت و جاه و مقام
ای سراپا علم و عرفان، زاهد عصر و زمان
وی همه نورت کلام و وی همه نغزت پیام!
مکتب اسلام دارد چون تو مردی سرفراز
فاضل و عادل به گیتی، حاذق فقه و کلام
متن «تفسیر نمونه» منحصر شد در جهان
آفرین بر ذوق و طبع و مرحبا بر آن مرام
هر پیامش بی نظیر و هر بیانش دلپذیر
متنِ شیرین و روانش دل برد از خاص و عام!
ضمن تقدیم ارادت زان سپس، عرض سلام
محضر آن پاک مرد گوهر فرخنده نام
آنچه اکنون گشته سنگین، حلّ این معضل بود
این گِره بگشای و واکن باب رحمت روی عام
نیک دانی آنچه دارد بهر انسان ها ضرر
طبق فتوای فقیهان مصرفش باشد حرام
مصرف «سیگار» دارد بس ضررها را ز پی
گر ندارد آن زیانی، پس ضرر باشد کدام؟
این سموم بس کشنده روز و شب بیع و شرا
می شود اینجا و آنجا با کمال اهتمام
فرض آنکه عایداتش باشد از انجم فزون
می نیارزد آنچه دارد مرگ و بیماری مدام!
می نیارزد تا که انسان جان خود سازد فدا
عقل سالم کی پسندد این غُل و زنجیر و دام؟
این چنین چیزی که دارد پای تا سر شور و شر
از چه حاضر گشته دولت بهر توزیعش مدام؟
سالیانه صدهزاران مرده اند از این طریق
این ستم، گر نیست نقمت، پس چه باید داد نام
چیست فتوای شما در محو این «امّ الفساد»؟
یا چه دستوری نماید منع آن را تا قیام؟
ای فقیه بافضیلت! رأی خود کن آشکار
هر که گردد روسیاه و یا که گردد شادکام!
طول عمرت خواهم از درگاه حَیِّ لایزال
در سلامت پایدار و در سعادت مستدام!
پاسخ استفتاء....
بقیه در
ادامه مطلب


پنج شنبه 87 مهر 25 | نظر
مهدوی

غنچه ای بوده ام از جنس بهار/پرحرارت شدم از پرتو خورشید بلند/سرد گشتم از سایه بی شیله ابر/ سرخوشم با گل یاسی که به هر صبح سحر/ با شمیمی که زجان می روید/می نوازد دل را/ و سپاس از کرم و لطف خدا/و به امید قدمهای خوش یار به چشم/ بی دل فردایم.. (مهدوی)

 



در این وب
در کل اینترنت

موضوعات

عاشقانه می گویم (54)

کمان ابرو (31)

مهدوی (28)

امام خامنه ای (15)

امام زمان (14)

خدا (14)

بشارت حق (13)

عشق (8)

عاشقانه (7)

مهدی مهدوی (5)

kamanabroo (5)

مقام معظم رهبری (5)

رهبری (5)

گناه (4)

ظهور (4)

حضرت زهرا (4)

آقا (3)

اربعین (3)

امام زمان عج (3)

دلم گرفته (3)

قرآن (3)

کمان ابرو (3)

سبک زندگی (3)

سیداحمد خمینی (2)

شهادت (2)

شیطان (2)

دولت (2)

دل (2)

امام رضا (2)

دعا (2)

دنیا (2)

مادر (2)

غفلت (2)

شعر (2)

علم (2)

امام سجاد علیه السلام (2)

امام صادق (2)

انتظار (2)

امام حسین (2)

آیت الله سیستانی (2)

اشک (2)

حضرت زهرا سلام الله علیها (2)

چرا (2)

حرکت (2)

حضرت فاطمه (2)

جمعه (2)

بیا (2)

لبیک یا خامنه ای (2)

نگاه (2)

نور (2)

نماز (2)

همت (2)

وحدت اسلامی (2)

وحدت بین شیعه و سنی (1)

وحی (1)

وعده الهی (1)

وفا به عهد (1)

ولایت (1)

ولایتمداری (1)

ولی امر مسلمین (1)

وکیل (1)

یا ایها العزیز (1)

یااباعبدالله (1)

یابن الحسن (1)

یار (1)

یافاطمه الزهرا (1)

یه بچه (1)

کار (1)

کلیپ صوتی (1)

همسر امام خامنه ای (1)

همسر پیامبر (1)

هیئت (1)

والفجر8 (1)

نماز و اهل بیت (1)

کمان ابرو، پازل،جورچین،مهدوی،خدایا،زندگی،خواسته،عاشقانه می گویم، (1)

کوه (1)

نوشت (1)

نی به نی (1)

نیمه شعبان (1)

هدیه (1)

هسته ای (1)

هفته دفاع مقدس (1)

هلا (1)

نگرانی (1)

مهدی (1)

لیوان (1)

عقد ازدواج (1)

مهدی موعود (1)

مهدی هاشمی (1)

مهر (1)

مهربونی (1)

موضوع انشا (1)

موعظه (1)

می بیند (1)

می کشی (1)

میزبانی (1)

میلاد (1)

میلاد حضرت علی اکبر ع مبارک (1)

میلاد حضرت معصومه (1)

ناامیدی (1)

نامه محبت انگیز امام به همسرش (1)

نان (1)

نبش قبر حجر بن عدی (1)

ندای هل من ناصر (1)

نصایح امام جواد علیه السلام (1)

نظام (1)

نفاق (1)

نگار آشنا (1)

بیداری اسلامی (1)

پایان ماه صفر (1)

پویا بیاتی (1)

پیام (1)

پیام تسلیت (1)

پیام فاطمیه (1)

پیام مقام معظم رهبری (1)

پیامبر اکرم و آخرالزمان (1)

تایید (1)

تبریک (1)

تبریک،عیدفطر،سادگی،یکرنگی،خدایی،تعارف،استراحت،عشق،کمان ابرو،مهدو (1)

تحف العقول (1)

تخریب کعبه و پیدایش مار (1)

تسلط (1)

تعجب (1)

تلفن (1)

تمرین وجوه شرعیه (1)

تندرو (1)

تنها (1)

تنهایی (1)

تهذیب (1)

توبه (1)

توکیستی (1)

تکلیف (1)

جاده (1)

جمعه،امام زمان،منتظر،انتظار،نشونه،نشانه،کمان ابرو،مهدوی،عاشقانه (1)

جمعیت (1)

جمکران (1)

جهاد زن (1)

جهنم (1)

جوانان (1)

جوون (1)

بشارت منجی (1)

بصیرت (1)

بقیع (1)

بمب گذاری (1)

بنرمحرم (1)

بنی صدر (1)

بهشت (1)

بهمن (1)

بی نهایت (1)

حضرت فاطمه سلام الله علیها (1)

حضرت محسن (1)

حضرت معصومه (1)

حضرت مهدی عج (1)

حضور مردم (1)

حماسه (1)

حماسه اقتصادی (1)

حماسه سیاسی (1)

حکم جهاد (1)

خاطرات لاریجانی (1)

خدا بود و دیگر هیچ (1)

خدا هست (1)

خسته (1)

خشوع (1)

خلیفه خدا (1)

خودکشی (1)

دارا که باشی (1)

دانشجو (1)

دانلود (1)

درس (1)

درس خارج (1)

دریا (1)

دریام کن (1)

دستاورهای مذاکرات (1)

حسن روحانی (1)

حسین (1)

حضرت آقا (1)

حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (1)

حضرت امام (1)

حضرت جواد الائمه (1)

حضرت خدیجه (1)

چرا عزاداری (1)

چرا گریه بر حسین (1)

چگونه (1)

حدیث (1)

حرف (1)

حرم (1)

حضرت علی (1)

حضرت علی اصغر(ع) (1)

اشک اسمون قشنگه (1)

اصل و فرع (1)

اعتدال (1)

اعتماد به خدا (1)

اقتصاد غربی (1)

اگر جام مرا بشکست لیلی/چرا با دیگرانش بود میلی!--اگر با دیگرانش (1)

العالم بزمانه (1)

الهام چرخنده (1)

امام باقر(ع) (1)

امام جمعه (1)

امام جواد علیه السلام (1)

امام حسن مجتبی(ع) (1)

امام حسن(ع) (1)

آیت الله مهدوی کنی (1)

آیت الله نوری همدانی (1)

ائمه (1)

اخلاص (1)

9 دی (1)

امام خامنه ای حفظه الله (1)

امام خمینی (1)

اروند کنار (1)

از من بگو (1)

ازدواج (1)

ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه علیهما السلام (1)

استجابت (1)

استفاده (1)

استقبال از شهدا،حسرت، عاشقانه می گویم، کمان ابرو (1)

اسلامی (1)

آقا بیا (1)

آگاهی (1)

آه (1)

آبان (1)

آخرالزمان (1)

آخرخط (1)

آرام (1)

آرامش (1)

آشفته (1)

انتقاد سیداحمد از دولت هاشمی (1)

انسان (1)

انکار واقعیت (1)

اهمیت نماز (1)

اوضاع کنونی (1)

ایمان (1)

ایمان مردم (1)

با لینک مستقیم (1)

باران (1)

باقی (1)

باید (1)

برادری دینی (1)

برای اینکه خدا (1)

برای خدا (1)

برجام (1)

برکت (1)

بسیجی (1)

بشارت (1)

بشارت بهشت (1)

امام صادق علیه السلام (1)

امام صادق(ع) (1)

امام علی (1)

امام علی النقی، امام هادی، نقی، کمان ابرو، عاشقانه می گویم، شهاد (1)

امام هادی علیه السلام (1)

امامنا الخامنه ای (1)

امان (1)

انار (1)

انتخاب (1)

انتخابات (1)

انتخابات 92 (1)

انتخابات آزاد (1)

علما (1)

علی (1)

علی مطهری (1)

عملیات روانی (1)

عنصر (1)

عید نوروز (1)

عیدی (1)

غرور (1)

شعر. اشعار (1)

شعرامام زمان (1)

شفاعت (1)

شلمچه (1)

شناخت زمان (1)

دلم گرفته ای دوست (1)

دلواپسی (1)

عاشقا (1)

ف ی ل ت ر ش ک ن (1)

فاطمیه (1)

فانی (1)

فتنه (1)

فرزند آوری (1)

فرصت (1)

فقاهت (1)

فیلم (1)

فکر (1)

قبولی اعمال (1)

قرائت خطبه عقد (1)

قم (1)

قیامت (1)

کار (1)

عاشقانه می گویم،شهید،عید،میلاد امام زمان، نیمه شعبان،دختر شهید،ع (1)

عاشقی (1)

عالم به شرایط زمان (1)

عبور (1)

مادرمن (1)

ماهی و دریا (1)

ماوراء (1)

مایه آرامش (1)

مجلس (1)

محسن بن زهرا (1)

محمود احمدی نژاد (1)

مذاکرات هسته ای (1)

مذاکره (1)

مراجع تقلید (1)

 

مطالب اخیر

هنوز هم اشک می ریزم

یک کانال تلگرامی مخصوص خانما

استدلال حضرت فاطمه (س) با قرآن بر ارث فدک

این روزها مادرم را میخواهم..

محرم می رود..

هوای روضه ی تو..

ملت از دولت مطالبه کند

وقتی که لبریز شوی..

برای من بعد از شهریور هیچ مهری نیست..

 

آرشیو مطالب

بهار 92 (23)

زمستان 91 (11)

پاییز 91 (8)

تابستان 91 (8)

بهار 91 (8)

زمستان 90 (3)

پاییز 90 (7)

تابستان 90 (5)

بهار 90 (5)

زمستان 89 (4)

پاییز 89 (8)

تابستان 89 (2)

بهار 89 (1)

زمستان 88 (3)

پاییز 88 (1)

تابستان 88 (2)

بهار 88 (9)

زمستان 87 (14)

پاییز 87 (13)

تابستان 87 (7)

بهار 87 (6)

زمستان 86 (22)

پاییز 86 (7)

تابستان 86 (3)

تابستان 92 (21)

پاییز 92 (11)

زمستان 92 (8)

بهار 93 (10)

تابستان 93 (5)

پاییز 93 (11)

زمستان 93 (9)

بهار 94 (1)

 
 

پیوند ها

 

صفحات وبلاگ

اجتماعی سیاسی و..

سبک زندگی شهدا

بارش احساسهای دلم

 

خبرنامه

 

 

آمار وبلاگ

کل بازدید : 799604
بازدید امروز :51
بازدید دیروز : 22
تعداد کل پست ها : 276

 

دانشنامه مهدویت

مهدویت امام زمان (عج)

پیوندهای روزانه

پایگاه پژوهشی تبلیغی موعظه

پایگاه اطلاع رسانی رهبری

سیداسلام نظرپور

احمد خسروی

مهدی فاضلی

 

امکانات جانبی

پیام‌رسان

نقشه سایت

اوقات شرعی

RSS 2.0

 

 
 

لوگوی دوستان

PARSTIN ... MUSIC

محفل آشنایان((IMAN))

پزشکی تخصصی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani

خاطرات و تاریخ پزشکی Dr.Rahmat Sokhani

 

مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin